5 مارس 2023 - رژیم کتوژنیک یا "کتو" که شامل مصرف مقادیر بسیار کم کربوهیدرات ها و مقادیر زیاد چربی است، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این حال، مطالعه جدیدی که در نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، نشان می دهد که یک رژیم غذایی «شبه کتو» ممکن است با سطوح بالاتر کلسترول «بد» خون و افزایش دو برابری خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و حوادثی مانند درد قفسه سینه (آنژین صدری)، انسداد شریان ها( که نیاز به استنت گذاری دارند)، حملات قلبی و سکته مغزی، مرتبط باشد.

دکتر Iulia Iatan، نویسنده اصلی این مطالعه از مرکز نوآوری ریه قلب در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، کانادا، گفت: مطالعه ما نشان داد که مصرف منظم یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پر چرب با افزایش سطح کلسترول LDL یا "کلسترول بد"  و خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است. مطالعه ما یکی از اولین مطالعاتی است که ارتباط بین این نوع الگوی غذایی و پیامدهای قلبی عروقی را بررسی می کند.

کربوهیدرات ها اولین منبع سوخت بدن برای تامین انرژی برای زندگی روزمره هستند. رژیم های کم کربوهیدرات و پرچرب  (LCHF)، مانند رژیم کتو، مصرف کربوهیدرات ها مانند نان، ماکارونی، برنج و سایر غلات، شیرینی ها و کوکی ها، محصولات سیب زمینی مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیپس، سبزیجات پر کربوهیدرات و میوه های پر کربوهیدرات را محدود می کند. با محروم کردن بدن از کربوهیدرات، بدن مجبور می شود به جای آن شروع به تجزیه چربی برای تولید انرژی کند. تجزیه چربی در کبد کتون ها را تولید می کند، که بدن در غیاب کربوهیدرات از آنها به عنوان انرژی استفاده می کند - از این رو این رژیم، کتوژنیک یا "تولید کننده ی کتون" نامیده می شود. طرفداران رژیم کتوژنیک معمولاً مصرف روزانه ی کربوهیدرات ها را تا 10٪ از کل کالری روزانه، پروتئین ها را به 20٪ تا 30٪ و چربی ها را به 60٪ تا 80٪ از کل کالری روزانه می رسانند.

برخی از مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم LCHF می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL در برخی افراد شود. دکتر ایتان گفت: در حالی که کلسترول LDL بالا یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی است (ناشی از تصلب شرایین، تجمع کلسترول در عروق کرونر)، اثرات رژیم غذاییLCHF  بر خطر بیماری قلبی و سکته به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

برای این مطالعه، دکتر ایتان و همکارانش یک رژیم غذایی LCHF را اینگونه تعریف کردند: دریافت کربوهیدرات ها تا 25 درصد از کل انرژی یا کالری روزانه و مصرف چربی ها بیش از 45 درصد از کل کالری روزانه. آنها این رژیم را یک رژیم غذایی"شبه کتو" نامیدند، زیرا نسبت به یک رژیم کاملاً کتوژنیک، کربوهیدرات بیشتر و چربی کمتری دارد. آنها "رژیم غذایی استاندارد" را به این صورت تعریف کردند که افراد این معیارها را رعایت نمی کنند و عادات غذایی متعادل تری دارند.

تیم تحقیقاتی داده‌ها را از UK Biobank، استخراج و تجزیه و تحلیل کردند. این پایگاه داده، حاوی داده های آینده ‌نگر در مقیاس بزرگ با اطلاعات سلامتی بیش از نیم میلیون نفر است که در بریتانیا زندگی می‌کنند و حداقل به مدت 10 سال دنبال شده اند. پس از ثبت نام در بیوبانک، 70684 شرکت‌ کننده یک پرسشنامه رژیم غذایی 24 ساعته را که یک بار گزارش می ‌شد، تکمیل کردند و در همان زمان، برای بررسی سطح کلسترول از آنها خون گرفته شد. محققان 305 شرکت ‌کننده را شناسایی کردند که پاسخ‌ های پرسشنامه های آنها نشان می داد رژیم غذایی آنها در طول دوره گزارش 24 ساعته با تعریف LCHF مطابقت دارد. این شرکت کنندگان از نظر سن و جنس با 1220 نفر که گزارش دادند یک رژیم غذایی استاندارد مصرف می کردند، همسان شدند. 73 درصد از شرکت کنندگان در هر گروه زن بودند و میانگین سنی گروه 54 سال بود. میانگین شاخص توده بدنی (BMI) افرادی که رژیم LCHF داشتند 27.7 و کسانی که رژیم غذایی استاندارد داشتند، 26.7بود(افرادی با شاخص توده بدنی25 تا 30، در گروه اضافه وزن قرار می گیرند).

در مقایسه با شرکت ‌کنندگانی که از یک رژیم غذایی استاندارد استفاده می ‌کردند، افرادی که از رژیم غذایی LCHF استفاده می ‌کردند به طور قابل ‌توجهی سطوح بالاتری از کلسترول LDL و apoB یا آپولیپوپروتئین B داشتند( جزء پروتئینی که روی LDL و سایر ذرات لیپوپروتئین آتروژنیک قرار می‌گیرد).

دکتر ایتان گفت: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افزایش apoB ممکن است پیش ‌بینی‌ کننده بهتری نسبت به کلسترول LDL بالا برای خطر بیماری‌های قلبی عروقی باشد. پس از میانگین 11.8 سال پیگیری و پس از تعدیل سایر عوامل خطر بیماری قلبی، مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و سیگار کشیدن، افرادی که از رژیم غذایی  LCHF استفاده می کردند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری و رویداد مهم قلبی عروقی قرار داشتند، مانند انسداد شریان هایی که باید با استنت گذاری باز شوند، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری شریانی محیطی. در مجموع، 9.8 درصد از شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی LCHF، یک رویداد قلبی جدید را تجربه کردند، در مقایسه با 4.3 درصد از شرکت‌ کنندگانی که از رژیم غذایی استاندارد استفاده می ‌کردند، این نشان می دهد خطری که افراد گروه رژیم LCHF را تهدید می کند، دو برابر است.

دکتر ایتان گفت: ما متوجه شدیم که در میان گروه رژیم LCHF، افرادی که دارای بالاترین سطح کلسترول LDL بودند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به یک رویداد قلبی عروقی قرار داشتند. یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که افرادی که در نظر دارند رژیم LCHF داشته باشند، باید حتماً آگاه باشند که انجام این کار می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL آنها شود. قبل از شروع این الگوی غذایی، آنها باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند. در حین رژیم، توصیه می شود که سطح کلسترول خود را کنترل کنند و سعی کنند سایر عوامل خطر بیماری قلبی یا سکته مغزی مانند دیابت، فشار خون بالا را بررسی کنند، به اندازه ی کافی فعالیت بدنی داشته باشند و از کشیدن سیگار پرهیز کنند.

یافته‌های این مطالعه همچنین نشان داد که همه افراد به یک رژیم غذایی LCHF، بطور یکسان پاسخ نمی ‌دهند.

دکتر ایتان گفت: به طور متوسط، سطح کلسترول در این رژیم غذایی افزایش می‌یابد، اما غلظت کلسترول برخی افراد بسته به چندین عامل زمینه ‌ای می ‌تواند ثابت بماند یا کاهش یابد. تفاوت‌های بین فردی در نحوه واکنش افراد به این الگوی غذایی وجود دارد که ما هنوز به طور کامل آن را درک نکرده‌ ایم. یکی از گام‌ های بعدی ما تلاش برای شناسایی ویژگی ‌های خاص یا نشانگرهای ژنتیکی است که می ‌تواند پیش ‌بینی کند که فرد چگونه به این الگوی رژیم غذایی پاسخ می‌ دهد.

دکتر ایتان گفت: محدودیت این مطالعه این است که شرکت کنندگان اطلاعات غذایی را تنها در یک مقطع زمانی ارائه کردند که باید هنگام تفسیر یافته های مطالعه در نظر گرفته شود. علاوه بر این، گزارش‌های شخصی مصرف غذا می‌ تواند نادرست باشد، اگرچه او افزود که این پرسشنامه به طور گسترده اعتبارسنجی شده است.

از آنجایی که این مطالعه مشاهده ‌ای بود، فقط می ‌تواند ارتباط بین رژیم غذایی و افزایش خطر حوادث قلبی عمده را نشان دهد، نه یک رابطه علت و معلولی. با این حال، دکتر ایتان گفت که این یافته ها مستلزم تحقیقات بیشتر در مطالعات طراحی شده ی آینده نگر است، به ویژه زمانی که تقریباً از هر 5 آمریکایی 1 نفر از رژیم غذایی کم کربوهیدرات، شبه کتو یا کتو کامل، استفاده می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230305/Keto-like-diet-may-be-associated-with-elevated-risk-of-cardiovascular-events.aspx